loading...
WORLD STAR
Zahra بازدید : 154 چهارشنبه 17 آبان 1391 نظرات (0)
درس سوم : سرمايه هاي انسان هدف کلي :آشنايي با جايگاه انسان در نظام خلقت و ارزشهاي انسان اصطلاحات علمي درس : منزلت انسان وديعه هاي الهي سرشت خدا آشنا گرايش به نيکيها وجدان اخلاقي قوه ي عقل مرور مفاهيم 1- ارزش هر کس به درک و فهم او از حقيقت هستي و جايگاه انسان در کاروان آفرينش بستگي دارد . 2- وديعه هاي الهي در انسان عبارتند از : -سرشت خدا آشنا - گرايش به نيکيها و زيبايي ها - وجدان اخلاقي - قوه ي عقل 3- از وجدان اخلاقي تعبير به نفس لوامه شده است. 4- برترين نعمتي که خدا در وجود انسان قرار داده است قوه ي عقل است 5- قوه ي عقل تشخيص دهنده ي درستي از نا درستي و خوبي از بدي است 6- حجت آن چيزي است که با آن عليه انسان دليل مي آورند 7- حجت آشکار رسولان و انبياء و ائمه 8- حجت نهان عقل 9- نتايج پذيرش دعوت انبياء: - تجلي زيبايي هاي ايمان و عمل صالح - سرشار شدن زندگي از نيکيها و زيبايي ها - بهره مندي از زندگي جاويد در بهشت 1. ارزش هر کس به درک و فهم او از حقيقت هستي و جايگاه انسان در کاروان آفرينش بستگي دارد . 2. امام علي (ع)در مورد حقيقت انسان مي فرمايند :خدا رحمت کند انساني را که بداند از کجا آمده ،در کجا قرار دارد و به سوي کجا رهسپار خواهد شد. 3. خداوند به انسان کرامت بخشيد . و بر بسياري از مخلوقات برتري داده است و آنجه را که در آسمانها و زمين است براي بهره مندي او آفريده است . سوره ي اسراء – آيه ي 70 4. پيام اين آيات چنين است که خداوند درميان موجودات جهان ،انسان را براي خود برگزيد و بهشت ويژه اش را به او اختصاص داد و فرمود : (( جهان را براي تو آفريدم و تورا براي خودم )) . سوره ي انسان – آيات 2 و 3 5. آيات شريفه ي فوق درباره ي منزلت انسان بيانگر اين مفهوم است که خداوند انسان را صاحب اراده و آزاد آفريد و مسئول سرنوشت خود قرار داد و او از انسان خواسته است با کار و ابتکار خود زمين را آباد سازد و با انتخاب خود ،يکي از دو راه سعادت و شقاوت را اختيار کند . 6. وديعه هاي الهي در انسان بنابر بيان قرآن کريم اين است : الف ) سرشت خدا آشنا ب) گرايش به نيکيها و زيبايي ها د) وجدان اخلاقي ج) قوه ي عقل 7. از وديعه هاي الهي در انسان ،((سرشت خدا آشنا )) را اين گونه مي توان توضيح داد که انسان سرشتي خدا آشنا ،خدا گرا و خدا پرست دارد و خود و جهان را وابسته به خالقي مي يابد که سرچشمه ي همه ي خوبيها و زيبايي هاست .کمتر کسي در طول تاريخ اين حقيقت را انکار کرده است . حتي آنان که بت پرست بودند يا بتها را شريک خدا مي دانستند ،در صدد پاسخ گويي به اين نياز فطري خود بودند ولي در يافتن مصداق واقعي دچار اشتباه و خطا مي شدند . سوره ي شمس – آيات 7 و 8 11. آيات شريفه ي فوق بيانگر اين وديعه ي الهي است :گرايش به نيکي ها و زيبايي ها يعني انسان نيکي ها و بدي ها و زيبايي ها و زشتي ها را درک مي کند و در خود گرايشي به سوي نيکي ها و زيبايي ها احساس مي کند .کرامت ،بزرگواري ،صداقت و عدالت را دوست دارد و از دو رويي ،ذلت ،دون همتي و ظلم بيزار است . 12. از وديعه هاي الهي « وجدان اخلاقي » : گرايش انسان به نيکي ها و زيبائي ها سبب شده که در مقابل گناه و زشتي عکس العمل نشان دهد و آن گاه که به گناه آلوده شد ، خود را سرزنش و ملامت کند و در انديشه ي جبران برآيد . قرآن کريم عامل دروني اين حالت را نفس لوامه ، يعني نفس سرزنشگر ، نا ميده و بدان سوگند خورده است . 13. تدبر در آيه « لا اقسم بيوم القيامه و لا اقسم بالنفس اللوامه » ما را به مفهوم « وجدان اخلاقي » مي رساند . 14. در قرآن کريم از وجدان اخلاقي به نفس لوامه تعبير شده است . 15. برترين نعمتي که خدا در وجود انسان قرار داده است ، قوه ي عقل است . 16. منظور از قوه عقل ، تشخيص دهنده ي درستي از نادرستي و خوبي از بدي است . 17. منظور حضرت علي (ع) از قوه ي عقل اين است که اين نعمت بزرگ را پيام آور حقق ، دوست انسان ، نجات دهنده ي وي ، بهترين ثروت و نزديک کننده به خدا ناميده است . 18. عبارت زير از امام کاظم (ع) در خصوص قوه عفل بيان شده است : ان الله علي الناس حجتين ---> خداوند بر مردم دو حجت دارد . حجه ظاهره ---> حجتي آشکار و حجه باطنه ---> و حجتي نهان و مخفي ؛ فاما الظاهره ---> اما حجت آشکار ، فالرسل و الانبياء و الائمه ---> همان رسولان و انبياء و اما الباطنه فالعقول ---> وحجت نهان ، عقل هاست . 19. منظور از حجتان آشکار رسولان و انبياء و ائمه است . 20. منظور از حجت نهان عقل است . 21. حجت آن چيزي است که با آن عليه انسان دليل مي آورند . 22. دو حجتي که خداوند در روز قيامت عليه گناهکاران با آن ها دليل مي آورد : الف) ارسال پيامبران در وجود امامان . ب) وجود عقل در انسان 23. خداوند انبيا و پيشوايان خود را نيز به سوي انسان ها فرستاده است تا راه سعادت و فلاح را به آن ها نشان دهند و آنان را ياري کنند . علاوه بر اين ، انسان در طول زندگي از الهامات فرشتگان و امدادهاي نيز بهره مي برد . اگر آدمي اين سرمايه ها را به کار گيرد و دعوت انبيا را بشنود و روزنه ي قلبش را به روي زندگي اش سرشار از نيکي ها و زيبايي ها « ايمان » و « عمل صالح » در وجودش تجلي مي کند ، زندگي اش سرشار از نيکي ها و زيبايي ها مي شود و بالاخره زندگي جاويد لبريز از سرور و خرسند را در بهشتي که خداوند برايش آماده کرده ، به دست خواهد آورد. 24. پذيرش دعوت انبيا و بهره بردن از الهامات فرشتگان و امدادهاي آنان نتايجي را براي انسان به دنبال دارد : 1) زيبايي هاي ايمان و عمل صالح در وجودش تجلي مي کند . 2) زندگي اش سرشار از نيکي ها و زيبايي ها مي شود . 3) زندگي جاويد لبريز از سرور و خرسند را در بهشتي که خداوند برايش آماده کرده ، به دست خواهد آورد . انديشه و تحقيق 1. ارزش هاي وجودي انسان که او را بر ساير موجودات برتري مي دهد کدام اند ؟ سرشت خدا آشنا – گرايش به نيکي ها و زيبايي ها – وجدان اخلاقي – قوه ي عقل 2. در آيات 54و55 سوره ي قمر تامل کنيد و ببنيد چه جايگاهي براي انسان پيش بيني شده است . محققا اهل تقوي در باغ ها و کنار نهرها منزل گزينند ، در منزلگاه صدق و حقيقت نزد خداوند از عزت و سلطنت جاوداني متنعمند . 3-آيا شيطان مانع اختيار و اراده ي ما در تصميم گيري ها ميشود؟ خير كار شيطان وسوسه كردن و وعده هاي دروغين است اين ما هستيم كه به او اجازه ي وسوسه ميدهيم ، از آنجا که انسان همواره ، در حال انتخاب است و در عين حال عامل اصلي گناه خود انسان است ، هيچ انساني در قيامت نمي تواند تقصير گناهان خويش را متوجه شيطان کند . پس وجود شيطان مانع اختيار و اراده ي انساني نيست . 4-سرمايه هاي الهي در وجود ما را با موانع رشد مقايسه كنيد و تقابل ميان آنها را توضيح دهيد: سرمايه ها موانع فطرت خدا جو غفلت از ياد خدا گرايش به نيكي ها زيبا نشان دادن گناه وجدان اخلاقي ايجاد كينه و دشمني ميان مردم عقل سرگرم كردن به آرزو هاي خيالي خودآزمايي : 1. ارزش هرکس به درک و فهم او از .................... بستگي دارد . ج ) حقيقت هستي 2. اگر انسان دعوت انبيا را بشنود و روزنه ي قلبش را به روي الهامات و امدادهاي الهي بگشايد ............ و ............. در وجودش تجلي مي کند . ج ) ايمان – عمل صالح 3. در مورد حقيقت انسان ، حديثي از امام علي (ع) بيان کنيد . ج ) خدا رحمت کند انساني را که بداند از کجا آمده ، در کجا قرار دارد و به سوي کجا رهسپار خواهد شد . 4. آيه ي 7 و 8 سوره ي شريفه شمس بيانگر کدام وديعه الهي است ؟ توضيح دهيد . ج ) گرايش به نيکي ها و زيبايي ها يعني انسان نيکي ها و بدي ها و زيبايي ها و زشتي ها را درک مي کند و در خود گرايشي به سوي نيکي ها و زيبايي ها احساس مي کند .کرامت ،بزرگواري ،صداقت و عدالت را دوست دارد و از دو رويي ،ذلت ،دون همتي و ظلم بيزار است . 5. منظور از قوه عقل چيست ؟ ج ) منظور از قوه عقل ، تشخيص دهنده ي درستي از نادرستي و خوبي از بدي است .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 128
  • بازدید سال : 1,215
  • بازدید کلی : 8,153